dyslexie

Het -aai, -ooi, -oei lied

“schrijf maar op (..) ’ in’ (…), de volgende (..) en dan zeg ik weer een woord.” Zo schrijven kinderen tijdens een dyslexieonderzoek verschillende woorden op. Sommige kinderen gaat het makkelijk af, bij anderen kost het meer moeite. Vandaag had ik een kindje in onderzoek die maakte er wel iets heel moois van. Ik zei ” schrijf maar op (..) ’ hert’. Het jongetje dacht na en playbackte met zijn mond het een en ander aan klanken. De ‘h’ (huh en niet haaa, nee ‘huh’ )werd opgeschreven, en terwijl hij al denkende, met zijn potlood deze ‘huh’ wel heel lang maakte, keek hij mij met een verraste blik aan en zei: ’ hé, die volgende letter..die ken ik!’ dat is de eeeeeeeer, van eeer, oor… oei!! (eer, oor… OEI???? keek ik verrast op).

 

Ik ken daar ook een liedje bij, zei hij zeer enthousiast. *geen feedback natuurlijk, nee.. geen feedback, dat zijn de regels.* Nadat hij ‘heerd’ had opgeschreven leerde hij mij een nieuw liedje. Trots op zijn bewuste schrijfwijze ‘heerd’ (hert dus) zong hij op de melodie van hoofd, schouders, knie en teen:

aaaaai, oooi en de oei en de oei! aaaaaai ooi en de oei en de oei,

je hoort de j, maar je schrijft de i

aaaaaai oooi en de oei en de oei!

Tsja, lijkt toch een gevalletje dyslexie: overgeneraliseren, verwisseling van regels en noem maar op. Maar ik, ik heb een nieuw liedje geleerd. En hij: hij was o zo blij. De receptie belde mij nog even op: ’ het kindje dat net bij jou in onderzoek was huppelde de deur uit en zei, ‘dit is echt de liefste juf die ik ooit heb gehad” en al huppelend aai- ooi- en oeide hij de deur uit..

Orthopedagoog | Promovendus Radboud Universiteit | Effectonderzoek dyslexiebehandelingen | presentaties en vakbijeenkomsten over dyslexie | Marant

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *