fMRI en dyslexie

Wat gebeurt er in je hersenen tijdens het lezen? Voor één dag was ik zélf eens proefpersoon. Oorbellen uit, mascara af, de laatste check of ik geen metalen voorwerpen bij me heb en ik klaar ben om de scanner in te gaan. Als proefpersoon ga ik meemaken wat kinderen tijdens hun deelname aan het effect onderzoek naar de vergoede dyslexiezorg gaan ervaren. Mijn collega’s Sanne van der Kleij en Mark van den Bunt onderzoeken de hersenactiviteit van kinderen tijdens het lezen aan de hand van fMRI. En ik, ik ben vandaag hun proefpersoon. Nog een laatste check en ik kan  de scanner in.

“Proefpersonen gevraagd”

Ik heb geen dyslexie, maar heb me beschikbaar gesteld als proefpersoon omdat ik zelf graag wil ervaren hoe het voor kinderen is om deel te nemen aan een wetenschappelijk onderzoek. Zelf doe ik als onderzoeker ook geregeld beroep op ouders en kinderen en stel ik met regelmaat de vraag of zij willen deelnemen aan dergelijke onderzoeken. “Proefpersonen gevraagd” is in de wereld van de wetenschap een veel voorkomende, maar wat houdt zo’n deelname eigenlijk in. Ik ben het zelf gaan ervaren.

fMRI

Voordat ik de scanner in ga, krijg ik een duidelijke uitleg . De afkorting MRI staat voor het Engelse begrip “Magnetic Resonance Imaging”. Het is een methode waarmee beelden van het inwendige van de mens kunnen worden gemaakt. Met een sterk magneetveld en radiogolven worden er in het lichaam radiosignalen opgewekt. Deze signalen worden door een antenne opgevangen en met behulp van een computer verwerkt tot foto’s van dwarsdoorsneden van het lichaam. Tijdens het onderzoek van Sanne wordt een variant van deze techniek toegepast, fMRI (f=functioneel). Hiermee kan naast de hersenstructuur ook de hersenactiviteit zichtbaar worden gemaakt (bron: Donders Institute, Nijmegen). Mijn hersenen en mijn hersenactiviteit kunnen Sanne en Mark op deze manier goed monitoren en zo kunnen ze nog beter begrijpen hoe ik lees.

Een hoop herrie, maar ik kan alle woorden goed horen en zien

Nadat ik compleet metaal-vrij ben, loop ik samen met Mark naar de scanner. Ondanks dat ik weet wat me te wachten staat, merk ik toch dat ik wat gespannen ben. Als ik plaats neem in de scanner, krijg ik nogmaals instructie. Als ik straks in de scanner lig, krijg ik woorden te zien en te horen en aan de hand van een zogenaamde ‘button-box’, kan ik aangeven of er een herhaling zit in de woorden die ik zie of hoor. Ik zie de woorden via een spiegeltje die boven mijn hoofd hangt. De button-box heb ik in mijn hand. De MRI-scan maakt een hoop herrie. Maar tussen door hoor en zie ik woorden: aap, staart, strik. Ik hoor en zie ze allemaal.

ffmriMRI en dyslexie

Ik vraag Sanne wat ze precies gaat doen met dit onderzoek. Sanne: “Met dit onderzoek willen we meer te weten komen over hoe de hersenen van kinderen met dyslexie actief zijn tijdens het lezen en dit vergelijken we met de hersenactiviteit van kinderen zonder dyslexie. Eerder onderzoek heeft namelijk al laten zien dat de hersenen van kinderen met dyslexie anders actief zijn tijdens het lezen dan kinderen van dyslexie van dezelfde leeftijd. Daarnaast willen we dit relateren aan verschillen in groei tijdens de dyslexiebehandeling.  Daar is namelijk nog weinig over bekend. We gaan bekijken of kinderen die bijvoorbeeld veel profijt hebben gehad van de dyslexiebehandeling activiteit laten zien die meer lijkt op hersenactiviteit van kinderen zonder dyslexie of dat zij nog steeds verschillen van kinderen zonder dyslexie, maar dat zij hebben leren compenseren”.

Een bijzondere ervaring

Voor mij betekende de proefdeelname het onderzoek een middag vol ervaringen. Ik heb ervaren hoe het is om zelf eens onderzocht te worden. Ik heb de wereld van de wetenschap eens van de andere kant mogen ervaren door de testen zelf te ondergaan. Een leuke ervaring, die ik zo nog weer eens zou doen.

Meer weten over het onderzoek of jouw ervaringen als proefpersoon delen? Dat kan, laat hieronder een bericht achter.

Orthopedagoog | Promovendus Radboud Universiteit | Effectonderzoek dyslexiebehandelingen | presentaties en vakbijeenkomsten over dyslexie | Marant

1 antwoord
  1. Lennart
    Lennart zegt:

    Prachtig onderzoek. Mooi om te zien dat fMRI wordt toegepast bij onderzoek naar dyslexie. En goed dat je zelf ook eens meegemaakt hebt hoe het is om onderzocht te worden, Liesbeth. Daardoor zul je je (nog) beter kunnen inleveren in de jonge patiënten.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *